מידע על הריון ולידה

הריון ולידה - תמונת אולטרה סאונד של התינוק ברחםהריון ולידה הם תשעה חודשים של שכרון חושים, התרגשות עזה, שינויים פיזיים דרמטיים – ובעיקר המון המון ציפייה (ואיתה גם סימני שאלה ואי ודאות).

הריון ולידה, בפרט כשמדובר בלידה ראשונה, הם גם תקופה שבה בני הזוג מבלים זמן רב בחנויות המוכרות מוצרי תינוקות, בקבלת עצות אודות גידול הרך העומד להיוולד (בין אם ירצו בעצות אלה ובין אם לאו…), באינספור בדיקות (חלקן נחוצות וחשובות מאוד – למשל שקיפות עורפית, המתבצעת בין השבוע ה-11 ל-14 של ההריון, וחלקן לא הכרחיות – מסתבר שישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם מבחינת היקף הבדיקות במהלך הריון), בקריאת שלל מאמרים אודות התפתחות תינוקות ובתמורות גופניות שחווה האישה – תמורות שגורמות, בין השאר, לתנודות משמעותיות במצבי הרוח שלה (והמשפיעות גם על בן זוגה, באופן טבעי).

כל הנ"ל משרים על המשפחה העומדת להתרחב גם לא מעט מתח – כך שחשוב לדעת כיצד להיערך לקראת הריון ולידה על מנת שהרך שייוולד ימצא משפחה ששוררים בה שלווה, הרמוניה והעצמה הדדית.

תמורות גופניות במהלך הריון ולידה

הריון ולידה הם אירועים כל כך דרמטיים מבחינת האישה, עד שכמעט ואין תא בגופה שלא חווה תמורה משמעותית. הרחם, למשל, מכפיל את משקלו עד פי 20 (!) מכ-50 גרםעד לק"ג שלם (וכמובן גם משנה צורה בהתאם). כלי הדם מתרחבים מאוד, וכתוצאה מכך לחץ הדם הופך נמוך יותר – דבר העלול לגרור התעלפויות, או כמעט התעלפויות. במהלך ההריון חשוב מאוד להקפיד על תנועה על מנת להפחית את הסיכון שייווצרו קרישי דם. סכנה אחרת היא אנמיה וגם על כך יש לתת את הדעת.

ההורמונים הרבים המופרשים במהלך הריון ולידה,  על מנת לאפשר לאמא להניק  מיד לכשירצה זאת התינוק, גורמים לחזה לגדול, וכן להפוך רגיש יותר ובעל פטמות בולטות יותר. במקרים מסוימים החזה גדל עד כדי כך עד שהוא ממש מכביד על האישה, שזקוקה לחזייה חזקה במיוחד, וגם כך משתנה כל היציבה שלה.

כמו כן גדלה משמעותית תדירות מתן השתן (בגלל שהרחם לוחץ על השלפוחית) וגדל גם הסיכון ללקות בדלקות של דרכי השתן. הרחם לוחץ בנוסף גם על הסרעפת, וכתוצאה מכך עלולה האישה להתקשות לנשום מעת לעת.

השפעה ניכרת אחרת היא על מערכת העצבים, עד שחילוקי דעות לגבי אילו מוצרי תינוקות לקנות, למשל, עלולים להפוך למריבה סוערת.

איך לעבור את תשעת החודשים בשלום ובשלווה?

הריון ולידהעל מנת לעבור הריון ולידה ללא נזקים מיותרים ובצורה הטובה ביותר, כדאי בראש ובראשונה להקפיד על תזונה נכונה – להוסיף מאכלים עתירי ברזל (כדי למנוע אנמיה ועל מנת לתרום להתפתחותו התקינה של מוח העובר), מזונות שיש בהם חומצה פולית (או לקחת תוסף שכזה), להקפיד על צריכת סידן של לפחות 1,000 מ"ג ביום (ואגב, סידן ניתן למצוא לא רק במוצרי חלב), וגם לוויטמין C שמור מקום של כבוד בתזונת האישה ההרה. כמו כן חשוב לשתות הרבה מים (גם אם פירוש הדבר ביקורים תכופים בשירותים). גם לאחר הלידה חשובה ההקפדה על תזונה מאוזנת , נשים הרוצות לרדת במשקל ולהכנס למשטר של דיאטה לאחר הלידה חייבות להקפיד על צריכת כל אבות המזון

דבר נוסף שעשוי לסייע עד מאוד לבני הזוג לעבור הריון ולידה בשלום ובשלווה הוא דיקור סיני בהריון – שמפוגג את המתחים של האם לעתיד (וגם של האב לעתיד, אם גם הוא חווה את האקופונקטורה) ומכין את הגוף ללידה. גם עיסוי לנשים הרות עשוי להיות חוויה מרוממת נפש ומרגיעת גוף, ואם עוברים אותו במסגרת יום כיף זוגי בספא זה או אחר, השמחה אף כפולה ומכופלת.

עוד כדאי לבקר במהלך ההריון בחנויות לתינוקות, גם כי בכל מקרה צריך לרכוש הרבה מוצרים עבור התינוק רבים לקראת הלידה, וגם כי שוטטות נינוחה בחנות שכזו מזכירה לאישה ההרה את האור שבקצה המנהרה: תינוק מתוק ואושר עד.